12月11日。
メーカーはどことは言いにくいけれど、新しく買ったかなり高い水彩紙、かなり使い方が難しく後悔。水をがんがん吸うので、色がどんどん吸い込まれて、汚くなっていくし、乾くのに、時間がかかり、さらに、汚くなる。いったいこの紙をどうやって使うのか興味はあるところ。
I bought a new watercolour paper pad. I was so excited but this paper has a huge problem.
It absorbs water too much and it makes lifting the colours difficult.
I simply want to know how other people are using this paper.
12月12日。
アジサイモスクとなづけたうちの近所のモスク。また、昨日と違う、
新しい水彩紙で描いてみるけれど、これも、水を色をどんどん吸ってしまって、汚くなる。
どうやって、取り扱っていいのかわからないまま。
I named this mosque "Hydrangea mosque", because the doom has a beautiful bluish green which remains me of hydrangeas.I painted this before, but I tried to paint this again on the new paper, but the paint was absorbed quickly and turned really dirty.I have no idea how to handle this paper.
12月13日。
8日に行った、クリスマスコンサートでアコーでイオンをひいたおねえさん。
紙がたりなくて、あとで、くっつけて、A4
の4倍の大きさで、付け足して描いてみるけれど、そんなことで、いいものができるわけはない。
12月14日。
Al Ain Camel race trackの朝6時半ごろ。
わたしの、お気に入りの写真から。
これは、かなり気にいった。
朝のブルーグレーの雲の中に、ぽっこり太陽が見える。
残念なのは、空ににじみができてしまった。
カメラをうまく使えてなくて、空のピンクが白になってしまっている。
などなど、お気に入りとはいえ、問題多し。
It was around 6:30am.
The sun came up behind a pinkish grey cloud.
All 4x4s were waiting to run outside the race track along their camels to encourage them.
12月15日。
先日行った、Green Mubazzahの写真から。
一日中湧き出る温泉の湯がこういう風に、川になって、流れていっている。
説明的な絵はどうも、つまらないなー。
Green Mubazarrah in Al Ain. This is one the tourist point in Al Ain, because there is a hot spring.
There are separate male and female hot springs.
The hot spring water is running like this all day. I still don't know where it goes.
12月16日。
日本を描こう!
この写真を、絵手紙友達のシニアさんの写真から、見たとき、
とんでもなく、感動。
構図もなにもあったものではないけれど、練習に描かせていただきました。
事後承諾取り付け中。
This is a old fashioned Japanese storehouse. I saw this in my Etegami friend's blog.
It inspired me, so I painted this from the photo, but I didn't plan carefully so the composition is not great.
12月17日。
新しいまた、違う紙の具合を調べるのに、
ちょっと、描いてみた。
紙はほんとに大切。
紙、筆、絵の具。
私としては、紙かな。
いい紙を使うと、仕事が簡単。
当たり前といえば、当たり前だけれど、
毎日のことだから、
そんなに高いものは、使えない身分。
安くて自分のお気に入りを探すのに一苦労。
これは、水彩をする人の永遠の課題なのでは?
As a daily painter, the cost of watercolour papers causes problems.
Finding good quality paper at a reasonable cost is the eternal problem for all daily painter?
Hi Midori. I love the mosque painted in blue. It is a very attractive vignette! I also like the little building with the lattice-work on the bottom. And the smiling woman is great - she has such a big, warm smile, and a loving face. Beautiful work, Midori!!
ReplyDeleteHello Midori:) I have different kind of w.c. papers and one of them has the same problem as yours. In the beginning I hated it! Now I only use that paper if I don't paint loose(like your first painting in this post). It certainly is not my favorite paper. My favorite paper, not too expensive is "Terschelling", I'm afraid it's not available in the U.E.A.
ReplyDeleteYour mosque painting and the painting of the woman with the acordeon are great, but your portrait painting and the one with the cars are also beautiful. Keep trying on that paper. You will win!:)
Hello, Hani Hani, I see with pleasure that you have worked hard and well : )
ReplyDeleteDear Midori paper is a watercolorist nightmare! Even when it's good, I buy the same brand to find out after some time that became different! Sometimes in a sheet of expensive paper by Arches 640 lbs there are bad points that create unwanted effects.
ReplyDeleteFor technical loose and gestural, I like to use Canson Montval also (which is one hundred percent cellulose) and not too expensive.
In Italy where I live Fabriano offers many solutions for a good price .... Your watercolors, are always very remarkable on every paper you paint!Rita.
水彩の紙については私も同意です。値段と質と大きさと形体(巻紙、一枚、4面糊付け、スケッチ帳など)、いつもあれこれと迷ってます。こういうのも楽しみのひとつではありますが。
ReplyDelete